زمانی که بحث از کنکور میشه و موفقیت در امتحاناتی مشابه کنکور خیلی از دانشآموزها نگاهشون اینه که چون توی مدارس خاص مثل سمپاد نمونه دولتی ها و غیره درس نمیخونند قاعدتاً نمیتونن نتیجه بگیرند و شانسی برای رقابت کردن با دانش آموزان این تیپ از مدارس ندارن. اما افرادی هستند که خط شکنند و در واقع مثال نقضی برای این تئوری نادرست محسوب میشن. محمد صوفی یکی از اینهاست!
محمد صوفی در کنکور سال ۱۴۰۳ رتبه 713 کنکور تجربی رو به دست آورد و تونست درصدهای خارق العادهای را در کنکور به ثبت برسونه که جلوتر در رابطه با روش مطالعه و رمز و راز موفقیت این دانش آموز برای شما توضیح خواهیم داد.
اعتماد به نفس: راز موفقیت محمد صوفی
زمانی که به محمد صوفی فکر میکنم اولین جلسه مشاورهای که با همدیگه داشتیم رو به خاطر میارم. در اسکایپ در حال گفتگو بودیم و من داشتم پرونده محمد را تکمیل میکردم تا مسیر فردی و رودمپ فردی اون رو رسم کنم که بدونیم دقیقاً در ماههای پیش رو قراره چه کار کنیم و چه شکلی پیش بریم که جمله خیلی جالبی رو از محمد شنیدم: «آقا ما از اینهاییم که اگه رومون سرمایه گزاری کنین نتیجه میگیریمااااااااااااا…»! شنیدن این جمله از محمد برام خیلی جالب بود. چون دانش آموزان بسیار زیادی رو میشناسم که توانایی و پتانسیل نتیجه گرفتن رو دارند اما این روحیه و اعتماد به نفس که رتبه برتر شدن رو در خودشون ببینند رو ندارند. اما محمد از جمله افرادی بود که هم اعتماد به نفس کافی داشت و هم فردی به اندازه تلاشگر. به همین دلیل هم هست که الان دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدانه…
ساعات مطالعاتی و تعداد تست دانشجوی دندون پزشکی
همیشه گفتیم که ساعات مطالعاتی در کنکور و تعداد تست دانش آموزهای رتبه برتر مهمترین سلاح و ابزار اونها در مسیر موفقیت و رسیدن به رتبه است. و البته ناگفته نمونه که تناسب این دو هم نقش بسیار مهمی در موفقیت بچهها داره. مثلاً دو فرد الف و ب رو با همدیگه مقایسه بکنیم: فرد الف روزی ۱۰ ساعت درس میخونه و روزانه ۵۰ تا تست میزنه و فرد ب روزانه ۹ ساعت درس میخونه و ۲۰۰تا تست میزنه. به نظرتون کدوم یکی از این دو فرد موفق تر میشه در کنکور؟ شاید خیلیها تصور کنند فرد الف چون ساعت مطالعه بالاتری داره اما واقعیت اینه که فرد ب میتونه موفق تر بشه چون تعداد تستهای بیشتری رو میزنه. هر چقدر بتونید تعداد تستهای خودتون رو بالاتر نگه دارین قاعدتاً شانس شما برای رتبه برتر شدن بیشتره. البته باید این را هم در نظر بگیریم که تعداد تست روزانه به دو عامل بسیار مهم بستگی دارد: اول برهه زمانی که درش قرار داریم. مثلاً در یک دورهای مثل اردیبهشت ماه تعداد تستهای دانشآموزها افزایش پیدا میکنه چون بیشتر زمان خودشون رو صرف تست زدن میکنند. و دوم پایه درسی! وقتی پایه درسی شما قویتر باشه میتونید زمان کمتری رو در درسنامه بذارید و بیشتر تایمتون رو به تست زدن بگذرونید. پس قاعدتاً اگر تعداد تستی که دارین میزنین کمه خودتون رو ناراحت نکنید و نگران نباشید به جاش تلاش کنید که هر روز تعداد تستهای خودتون رو ارتقا بدین تا به عددهای بالاتری برسونینش.
مثلاً بیاین یه نگاه به تناسب تعداد تست و ساعت مطالعه محمد صوفی بندازیم محمد به طور میانگین روزانه بین ۷ تا ۹ ساعت درس میخوند و تعداد تستش عددی بین ۱۰۰ تا تا ۲۴۰ تا روزانه بود. مرگ از من بپرسند که مهمترین عامل موفقیت محمد صوفی چی بود همین تعداد تست رو بیان میکنم…
فیزیک 96% در کنکور سراسری
محمد در کنکور سراسری درس فیزیک را ۹۶ درصد زد. حالا سوال اینجاست که چطور میشه به چنین درصد فیزیکی رسید؟ جواب را در بخش قبلی به صورت کامل توضیح دادم زمانی که شما تعداد تستهای خودتون رو افزایش میدین مقدار مهارت شما در زمینههای علمی برای روبرو شدن با سوالات خیلی سخت بسیار بالاتر میره و از طرفی چون تست بیشتری زدیم این توانایی رو دارین که بتونید با مهارت بهتری مدیریت زمان کنید و به سوالات بیشتری پاسخ بدین.
البته روش مطالعه درست درس فیزیک هم تاثیر ویژهای توی افزایش درصد داشته باشد
تحلیل آزمون و افزایش تراز به سبک محمد صوفی
دانش آموزها وقتی به رتبههای برتر نگاه میکنند تصورشون اینه که این افراد از همون ابتدا بهترین بهترین ها بودند. اما واقعیت اینطوری نیست همه از یک جایی شروع میکنند و از یک ترازی استارت درس خوندن خودشون رو میزنند. و بعد تفاوت بین آدمها از جایی شروع میشه که یک نفر به کمک تحلیل آزمون و رفع اشکال کردن میتونه کلی وضعیت خودش رو ارتقا بده و فرد دیگهای ممکنه این کار را انجام نده و مرتب در جا بزنه!
محمد صوفی از جمله دانش آموزهایی بود که هم در دوره جمعبندی و هم در دوره درس خوندن از تحلیل آزمون درس میگرفت و میتونست نکاتی که در آزمون غلط یا نزده داشته رو یاد بگیره و این قول رو به خودش بده که با مرور کردن این نکات قرار نیست در آزمونهای بعدی اونها رو مجدداً تکرار کنه.
همین عامل هم باعث شد که محمد مرتباً ترازش افزایش داشته باشه یعنی شما وقتی به سیر آزمون دادنهای محمد نگاه میکنید متوجه میشید که در یه برهههای زمانی محمد مرتباً پیشرفت کرده و تونسته خودش رو به درصد بالاتری برسونه. و در آزمونهای پایانی کاملاً به ترازی بین ۷۳۰۰ تا ۷۴۰۰ در آزمون قلم چی رسیده بود:
دلنوشته کیمیاگر اعظم برای محمد صوفی
نوشتن از محمد صوفی بسیار ساده است چون شخصیت بسیار ساده و بی آلایشی داره. اگر از من بخوان که یک کلمه برای توصیف شخصیتی محمد استفاده بکنم اون کلمه قطعاً «تانک»ه! چرا؟ چون محمد دقیقاً مثل یه تانک تمامی موانعی که سر راه خودش هستند رو برمیداره و مسیر خودش رو برای موفقیت باز میکنه. اگه محمد رو بشناسین میدونید که خبری از غرغر کردنها و تصور اینکه وای نمیشه و من نمیتونم از این حرفها؛ نیست. و من این ویژگی شخصیتی محمد رو بسیار دوست دارم!
تا این لحظهای که این یادداشت رو دارم برای محمد مینویسم فرصتی پیش نیومده که همدیگر رو حضوراً ببینیم و همیشه به صورت تصویری و مجازی کلاس داشتیم اما همیشه یه احساس رفاقت عمیق با محمد داشتم و امیدوارم که این احساس پایدار بمونه و بتونیم تا سالها رفقای مجازی و به امید خدا در آینده رفقای فیزیکی باشیم 🙂